torsdag, december 21, 2006

Fashion speach

Idag har jag hållt tal i svenskan om viktiga modeinfluenser genom tiderna och det gick rätt bra måste jag säga! Jag fokuserade på hur olika stilar från förr kommer tillbaka i dagens mode och inspekterade höst kollektionen 2005 och vår kollektionen 2006.

Höst kollektionen var (som ni flesta redan vet) mycket inspirerad av 60-talet och början på 70-talet.
Chanel hade mycket i sin kollektion som utmärkte 60-tals modet. Som till exempel kavajerna och de vida korta kjolarna i ull tweed, nylon tightsen, stövlarna med spetsiga tår och kombinationen med färgerna svart, vitt och grått. Som grädde på moset gav de modellerna den perfekta sminkningen á la Twiggy.

När jag tittar igenom Versaces höst kollektion 2005 kom jag och tänka på de gamla bond-brudarna och deras look i filmerna. Mycket starka och "friska" fäger, polotröjor, mycket solglasögon och vardaglig glamour.I vår kollektionen 2006 fortsatte vissa designers spinna vidare på 60 och 70-tals modet. Men några lät sig inspireras av antiken.I Alexander McQueens kollektion kan man se mycket som man förknippar med romarriket. Klänningarna är skurna i empirstil, draperade tunna tyger och de ljusa/pastell färgerna. Enkelt men elegant.Ett antal klänningar i Alberta Ferrettis kollektion kan man se att de är inspirerat från det antika Egypten. Alberta har använt sig av mer klara färger (som till exempel havsblå) och flera kvadratiska mönster.

Efter det här har jag blivit ännu mer intresserad av att plugga mode efter studenten. Det skulle vara väldigt intressant. Vi får se vad som händer :) Ciao!

Inga kommentarer: