torsdag, september 27, 2007

Oh no



Jag, som många andra, älskar Gossip girl böckerna och har läst alla från första boken, 'A novel', till den tionde, 'Would I lie to you' (har ännu inte hunnit beställa den elfte!). Enda sedan jag fick reda på att Gossip girl skulle bli en tv-serie har jag varit förväntansfull hur bra det skulle bli. Nu har jag äntligen tittat på första avsnittet och jag blev ärligt talat rätt så besviken. Många saker i storyn är inte alls som i böckerna. Det är inte den samma Gossip girl-känslan som i böckerna utan det är för likt O.C. och det är kanske inte så kontigt med tanke på att det är samma producent.


Saker de har ändrat på:


  • I böckerna har Serena en äldre bror som går på college. I tv-serien är Serenas bror yngre än henne och ligger på ett behandlingshem efter att ha försökt att ta självmord.
  • Jenny och Dans pappa, Rufus, är inte poet som i böckerna, utan musiker i ett rockband.

  • Det verkar som om Rufus och Serenas mamma har haft ett förhållande i yngre dar.

  • Blair och Serena blir vänner redan i första avsnittet. Medans Serena vägrar att prata med Nate.

  • Chuck försöker ge sig på Serena (när hände det i böckerna?)

  • Nate och hans pappa, Kapten Archibald, är vänner.

  • Blairs mamma är inte som hon är i böckerna. I tv-serien är hon väldigt lik Julie Cooper i första säsongen av O.C.

  • Jenny är inte längre brun hårig med stor byst. Hon är blond med små bröst.

  • Dan är inte den "mörka" killen som skriver en massa dikter. Han är nu en ny Seth Cohen.

  • Och var sjutton håller Vanessa hus?!

Jag tycker att det är väldigt synd att de har ändrat såpass mycket. Varför kunde de inte hålla sig till vad som sker i böckerna? Men jag får väl hålla böckerna och tv-serien för sig och inte tänka på skillnaderna.


Men jag kommer nog alltid att föredra att läsa böckerna om och om igen undertiden som jag sitter och smuttar på en kaffe latte.

Inga kommentarer: